בלוג ומאמרים

בחירת חברה מקצועית לביצוע תמ"א 38

תמ"א 38 נהפכה בעשור האחרון לתחום פופולרי ומדובר, הן מבחינת קבלנים ויזמים, דיירים ואפילו רשויות מקומיות הבינו את היתרונות הרבים הטמונים בתהליך זה. ראשית, נציין כי תמ"א 38 הינה תכנת מתאר ארצית שתפקידה בין היתר לחזק מבנים שנבנו או תוכננו טרם שנת 1980 מפני רעידת אדמה. היזם או הקבלן הנבחר מבצע זאת ללא עלות, כמו כן הוא משפץ את המבנה ומציע מגוון תוספות כמו – מעלית, חניות, שיפוץ חזיתי, הוספת מרפסות ועוד. בתמורה לכך היזם מקבל זכות לרכישת דירות על גבי המבנה וזכויות והקלות מס שונות. הרשויות המקומיות גם יוצאות נשכרות, כיוון שמדובר בשיפור פני העיר וביצוע בנייה נוספת לטובת אכלוס דיירים נוספים מבלי הצורך לבזבז את שטחי הקרקעות בעיר.

על מה חשוב לשים דגש בעת בחירת חברה לביצוע תמ"א 38?

חברה איתנה מבחינה פיננסית – חשוב לבדוק את חוזק החברה מבחינה פיננסית והאם יש ברשותה הון עצמי לביצוע הפרויקטים או שעליה לגייס כספים ממקור חיצוני. חברה איתנה מבחינה פיננסית היא כדאית יותר, כיוון שהדבר מראה על חברה יציבה ורווחית, מה שמבטיח פחות סיכונים עבור הדיירים.

ניסיון החברה בתחום – לניסיון יש השפעה רבה, כיוון שככל שהחברה ביצעה יותר פרויקטים, כך הסבירות שהתוצאה תהיה איכותיות יותר ותסתיים כמה שיותר מהר. זכרו כי חברות יכולות להציג פרויקטים נוצצים באתר החברה, אולם הם הדמיה בלבד, ולכן יש לבדוק כי אכן פרויקטים אלו יצאו לפועל והסתיימו לשביעות רצון של הדיירים.

זמינות ושירות – ישנה חשיבות רבה לזמינות החברה והשרות שהיא מעניקה עבור הדיירים, ולכן בדקו אם החברה מקצה מנהל פרויקט שיהיה זמין עבור הדיירים לארוך כל הפרויקט.

בדקו האם היזם הוא גם הקבלן – פעמים רבות יזמים מוצאים את העבודה לקבלני משנה, ולא תמיד הקבלנים הם בעלי ניסיון רב ורישיון המאפשר להם את ביצוע תמ"א 38. במידה והיזם הוא גם קבלן, הרי הרווחתם, כי הנכם מכירים אותו היטב כבר משלב המשא ומתן. במידה והוא בוחר קבל משנה, בדקו אודות הקבלן, הרי לרוב היזם מקבל הצעות מחיר מקבלנים ויבחר את הזול ביותר, וכפי שכולם יודעים, זול הוא לא תמיד איכותי.

לסיום, תהליך תמ"א 38 טומן בחובו בחינה מעמיקה של בחירת החברה, ולכן אין להקל ראש בנושא ולבדוק את כל הפרמטרים הוזכרו כאן וגם פרמטרים שונים נוספים החיוניים לצורך ביצוע הפרויקט ברמה הגבוהה ביותר.

המאמר באדיבות, ידר החזקות נכסים בע"מ