בלוג ומאמרים

דגשים לחיפוש נדל"ן פרטי ומסחרי בתל אביב

מיום הקמתה, בשנת 1909, ועד ימינו אנו, מאפיינת את תל אביב תנופת פיתוח משמעותית – תחילה צפונה וגם מזרחה, לאחר מכן לאורך ולרוחב ובעשורים האחרונים מצטרפת לכך גם הצמיחה לגובה. במקביל גדל במידה ניכרת גם הביקוש לנדל"ן פרטי ומסחרי בתל אביב, ולא תמיד ההיצע מספיק לעמוד בקצב הגידול של הביקוש.

מגמה זו באה לידי ביטוי גם כשמחפשים נדל"ן פרטי וגם כשהמטרה היא איתור נדל"ן מסחרי: אמנם ישנם שלל קניונים בתל אביב (ובהם עזריאלי, קניון רמת אביב, דיזנגוף סנטר, TLV Mall שהצטרף אליהם לאחרונה), מרכזי מסחר ורחובות שגם לאורכם שוקקים חיי המסחר, אבל גם כך לא קל למצוא נכס עסקי בעיר המובילה בישראל.

איך תמ"א 38 עוזרת למצוא דירות בתל אביב?

בשנת 2005 אישרה ממשלת ישראל את תוכנית המתאר הארצית מספר 38, או כפי שכולנו קוראים לה, תמ"א 38.

מטרת התוכנית היא לתמרץ בעלי דירות בבניינים ישנים (שכמותם יש רבים בתל אביב) להתאים אותן לתקנים העדכניים, ובפרט להפוך את הבניינים והדירות לעמידים בפני רעידת אדמה. בנוסף מעניקה תמ"א 38 הטבות שונות לבעלי הדירות וליזמים, כך שלפרויקטים אלה תהיה היתכנות כלכלית, ובפרט היא מאפשרת הוספת מספר קומות על בניין קיים או לחילופין להרוס מבנה נמוך ובמקומו להקים רב קומות חדש ומודרני.

לא בכל רחבי הארץ מנוצלת האופציה, אבל בעיר כמו תל אביב שערך הנדל"ן בה כה גבוה, כדאי מאוד ליזמים בתחום לאתר נכסים מתאימים (בניינים שהוקמו עד שנת 1980 ועל כן לא עומדים בתקנים העדכניים בנושא עמידות בפני רעידות אדמה) ולהציע לדיירים שדרוג משמעותי של הבניין והדירות בתמורה לתוספת הקומות – ואכן בשכונות רבות בעיר ניתן לראות פרויקטים שכאלה, שמהווים הזדמנות גם למי שמחפש אחרי דירה חדשה בתל אביב. בהקשר זה כדאי לציין שהתוצאה – בין אם מדובר בהוספת קומות ומתיחת פנים כללית ובין אם מדובר בהרס בניין קיים ובניית אחד חדש – תמיד מרהיבת עין, ובנוסף מדובר בנדל"ן מודרני עם כל מה שצריך כדי ליהנות מחיים נוחים. יחד עם זאת פתרון זה אינו רלוונטי למי שמחפש נדל"ן מסחרי ובפרט נכס עסקי באחד מאותם קניונים בתל אביב.

איך למצוא נדל"ן מסחרי בתל אביב?

איתור נדל"ן מסחרי בתל אביב מהווה אתגר של ממש: אם כשמחפשים נדל"ן פרטי אפשר להתפשר במידה מסוימת על המיקום, הרי שכשמדובר על משרד או על חנות בקניון או מרכז מסחרי, ללוקיישן יש השפעה קריטית על הביצועים העסקיים, ואי אפשר להתפשר עליו. כאמור אמנם יש שלל קניונים בתל אביב ובנייני משרדים, אולם התפוסה בכולם גבוהה מאוד – ובהתאם הדרך הטובה ביותר לאתר נכס עסקי בעיר המובילה בארץ הוא באמצעות מומחי נדל"ן בתל אביב.