בלוג ומאמרים

התחדשות עירונית – מהי?

רבים מדברים על התחדשות עירונית ועל יתרונותיה הרבים לכל מי שנמצא בתהליך זה. נסביר כי התחדשות עירונית נועדה לשפר את פני העיר ולהבטיח עבור דיירים מבנה בטיחותי יותר ושדרוג איכות חייהם. עבור יזמים וקבלנים מדובר בתכנית רווחית המאפשרת להם להרוויח כספים רבים בתום הפרויקט. עבור רשויות מקומיות מדובר על תכנית המסייעת לשיפור פני העיר ולאכלוס מספר רב יותר של תושבים. כמו גם תכניות אלו נהדרות לכלכלת המדינה, כיוון שבפרויקטים אלה מועסקים עובדים רבים, מייבאים חומרים שונים מארצות ותשלומי המס הולכים לקופת המדינה. אם כך, נראה כי כולם יוצאים נשכרים מתכניות התחדשות עירונית.

התחדשות עירונית היא שם כולל לכמה נישות המשפרות את פני העיר כמו  תכניות תמ"א 38, פרויקטי פינוי בינוי, בינוי פינוי וכו'. המטרה של פרויקטים אלו לחדש בניינים חדשים בשכונות מסוימות ולהפוך אותם לבטיחותיים יותר וגם לנצל את השטח הקיים במבנים אלה לטובת אכלוס דיירים נוספים.

הכירו את תכנית תמ"א 38

מדובר בתכנית מתאר ארצית אשר נועדה לחזק מבנים מפני רעידת אדמה. מדובר על מבנים שתוכננו או נבנו לפני שנת 1980 שאז לא היו תקנות לבנייה מסוימת שתחזיק את הבניין מפני רעידת אדמה. בפרויקטים אלו קבלנים מבטיחים לדיירים לא רק את חיזוק המבנים מפני רעידת אדמה, אלא גם הטבות שונות כגון – הוספת חניון, מעלית, שיפוץ חזיתי של הבניין והלובי, הוספת מרפסות, חדרי ממ"ד וכו'. בתמורה לכך היזם מקבל זכות לבנות יחידות דיור נוספות על גג המבנה.

תכנית פינוי בינוי

תכנית זאת הינה זהה לתמ"א 38, אולם כאן מדובר על מבנים ישנים לגמרי אשר נבנו עוד בקם המדינה והם עם תשתיות רופפות ובתנאים לא טובים. לרוב, מדובר על בנייני רכבת ישנים במיוחד שאותם הורסים כליל כדי לבנות במקומם בניינים חדשים ואפילו מגדלים. בנייני רכבת לרוב הם עד 3-4 קומות ותוספים שטח רב, ולכן במקום המבנים ניתן פשוט לבנות שכונות שלמות חדשות עם פארקים יפים שישפרו את פני העיר. פרויקטי בינוי פינוי, הם למעשה זהים לפינוי בינוי, אולם במקרה זה בונים בניינים בשטח מסוים מעבירים את הדיירים ולאח מכן הורסים את בתיהם ובונים בניינים חדשים.

לסיכום, פרויקטי התחדשות עירונית הינם כדאיים עבור כולם, עבור יזמים, קבלנים, הדיירים וכמובן גם למדינת ישראל והרשויות המקומיות, כך שלא פלא שהן מעודדות יזמים וקבלנים לבצע את פרויקטים אלו על ידי הקלות במס ותמריצים שונים.

בשיתוף עם: מקום קטן בלב – מתנות לראש השנה