בלוג ומאמרים

מה כדאי לקנות דירה או לשכור?

לכאורה מדובר בשאלה פשוטה, האם לרכוש או לשכור דירה, אולם מסתבר כי שאלה זו מעסיקה אנשים רבים. הטענה המרכזית של אנשים אשר מעדיפים לרכוש דירה היא – העובדה כי מדובר בנכס שלהם וזאת במקום להוציא כספים רבים על דמי שכירות. מצד שנים, רבים טועמים כי העלויות הגבוהות של הריבית לצד הסכום הראשוני שאותו יש לשלם כדי לזכות בדירה הם מופרכים וגבוהים, ולכן הם מעדיפים לשכור דירה וכך להימנע מאחריות של המשכנתה הרובצת על כפיהם של אנשים רבים.

אם נקפוץ רגע לארה"ב, נראה כי לפחות 50% מתגוררים בשכירות, וזאת לעומת ישראל שרק 30% מהתושבים מתגוררים בשכירות והיתר רוכשים דירות משלהם. אם כך, נראה כי ישראלים רבים אוהבים דווקא לרכוש דירות ופחות להתגורר בשכירות, שהרי מדובר באחוזים גבוהים – 70% מתגוררים בדירה משלהם.

מבחינה כלכלית אין תשובה מוחלטת לעניין

אם כך, נראה כי בפועל אין תשובה  מוחלטת לעניין, שהרי חלקם באמת יעדיפו לרכוש דירה למרות הריביות הגבוהות והתשלום הראשוני של הדירה. הם יעדיפו קורת גג משלהם ובכלל דירה שהם יוכלו לעשות בה כרצונם, פשוט לשפץ, לשבור קירות, להוסיף תוספות שונות וזאת מבלי לחשוש כלל. לעומת זאת, אנשים השוכרים דירה שמחים בחלקם מכיוון שעול המשכנתה אינו רובץ ל כתפיה מידי חודש, והם פשוט משלמים דמי שכירות חודש בחודשו מבלי התחייבות ספציפית. אולם, אנשים המתגוררים בשכירות וודאי לא ישקיע סכומים גבוהים על שיפוץ הדירה כרצונם, אלא יחיו ממה שיש.

להיכנס לחישובים כלכליים

אנשים הנמצאים בדילמה זאת, ישר הולכים על החישוב כלכלי ובצדק. ניקח לדוגמא, דירה הנמכרת ב- 1.5 מיליון ₪ יש צורך בהון עצמי של לפחות 30%, את היתרה יפרסו לפחות ל- 20 שנה כולל ריבית כמובן כי הבנקים גם צריכים להתפרנס. יוצא בסופו של דבר כי הריבית ששולמה יכולה להגיע בסוף התקופה לפחות ל – 200-300 אלף ₪, מה שמייקר את עלות הדירה. מצד שני, ניתן לשכור דירה בעלות של 3-4 אלף בחודש ולשמור את ההון העצמי ולאחר כמה שנים לרכוש דירה בהלוואה נמוכה יותר, מה שמאפשר לחסוך בריביות ולהגדיל את ההון העצמי.

לסיכום, אין תשובה מוחלטת לגבי הכדאיות, מה שכן ניתן לבצע חישוב כלכלי בהתאם להכנסות בני הזוג וההוצאות העתידיות וכך לחשוב את הכדאיות מבחינה כלכלית.

המאמר באדיבות, ידר החזקות בע"מ.